

Tips! Vær sikker på at du har en gyldig billett + Les mer
Med en tur til F1 Barcelona GP, vil du være vitne til en av de beste banene i verden. Circuit de Barcelona-Catalunya er en av de mest varierte banene i Formel 1. Spania GP har en lang rett strekning der bilene når toppfart, etterfulgt av interessante høydeforskjeller og et enormt mangfold av svinger.
Førerne må derfor få mest mulig ut av bilen og de tekniske ferdighetene sine. Langs den 4,6 kilometer lange banen finner du et stort antall tribuner, som uten unntak gir flott utsikt over løpet. Den strålende solen og den pulserende byen Barcelona fullfører Formel 1-turen din.
Circuit de Barcelona-Catalunya ble bygget i 1991 med finansiering ansporet av de olympiske leker i Barcelona. Den fungerer som et sentralt sted for årlig vintertesting for team i tillegg til å være en viktig deltaker på F1-kalenderen de siste årene. Banens utforming er kjent for sin allsidighet, og antas å være den ultimate testen av bilens ytelse. Dette legemliggjør ordtaket: «en bil som gjør det bra på denne banen, fungerer bra overalt». Det gunstige klimaet sementerer ytterligere statusen som et ideelt testområde.
Banen spenner over 4675 kilometer med seksten ulike svinger, og balanserer raske seksjoner med tekniske utfordringer, med plass til opptil 140 700 tilskuere. Den har en av Formel 1s lengste rette strekninger på 1050 meter, som fører inn i den svært omstridte «Elf» -svingen. kjent for sine forbikjøringsmuligheter og potensial for hendelser. Sikkerhetsforbedringer, som den utvidede grusfellen på Elf for 2023 GP, gjenspeiler pågående endringer for å forbedre førersikkerheten og konkurransen.
Banens variasjon vises gjennom en blanding av høyhastighets rette baner, krevende bremsesoner og langsommere tekniske seksjoner.
Til tross for sin anerkjennelse, er banen utsatt for kritikk for begrensede forbikjøringspunkter, der «pole position» i kvalifisering anses som avgjørende på grunn av få forbikjøringsmuligheter. Økonomiske utfordringer i 2013 truet dens status innenfor internasjonal racing, men inngripen fra Barcelonas kommune sikret fremtiden til banen og førte til at den skiftet navn til Circuit de Barcelona-Catalunya. Denne blandingen av historie, teknikk og støtte fra lokalsamfunnet understreker banens anerkjente posisjon i racingverdenen.
Barcelona GP har en rekke tribuner, hver med unik utsikt over handlingen.
Husk: Billettprisene varierer avhengig av tribunens beliggenhet og utsikt. Velg den som passer best for budsjettet og preferansene dine! Her er en oversikt:
I tillegg til billett til en av tribunene, finnes det også ståplasser. Med en generell inngangsbillett har du tilgang til en av de seks radene. Disse gir alle en visning av banen sammen med store skjermer. Du må komme hit tidlig for å få de beste plassene.
Det er også mulig å ta en guidet tur på Circuit de Barcelona-Catalunya. Turene holdes vanligvis på lørdager og søndager, fra 10:00 til 12:00. Noen ganger arrangeres det også turer i løpet av uken. Sjekk banens nettsted for mer informasjon.
Under turen vil du besøke Briefing Room, scenen, mediesenteret, VIP Lounge og Paddock.
For turen, rapporter til kontrolltårnet ved hovedporten til Access West femten minutter før avgang. Prisen er € 16,20 for voksne og € 8,10 for unge i alderen 6 til 15 år. Når du bestiller på nett, får du ekstra rabatt.
Spania Grand Prix har en mye lengre historie enn Circuit de Barcelona-Catalunya. Det første Formel 1 Grand Prix i Spania ble avholdt så tidlig som i 1951. Dette ble også avholdt i Barcelona, på Circuito de Pedralbes.Men fire år senere ble banen forlatt på nytt. Det skjedde etter den forferdelige katastrofen i 24-timersløpet på Le Mans. En fører og 82 tilskuere ble drept. Sikkerhetskravene i racing ble senere strammet til betydelig. Det gammeldagse gateløpet Pedralbes kunne ikke oppfylle dette kravet. Banen ble stengt og til og med revet noen år senere. Spania tapte dermed sitt Formel 1-løp.
I 1968 returnerte Formel 1 til Spania. Denne gangen ble løpet avholdt vekselvis på CircuitJarama i Madrid og Parque Montjuïc i Barcelona.Men i 1975 gikk det helt galt på Montjuïc. Fire tilskuere omkom i en ulykke. Banen ble deretter stengt umiddelbart. Fram til 1981 ble Spania GP kun arrangert i Madrid. Men etter det året forsvant Jarama også fra Formel 1-kalenderen. Den 3,8 kilometer lange banen ble ansett som for kort for moderne racing. Nok en gang var det slutt for Spania Grand Prix.
Et tredje forsøk ble gjort på 1980-tallet. En ny bane ble bygget i nærheten av Sevilla, Circuito Permanente de Jerez. I 1985 ble den nye Jerez-banen åpnet i provinsen Cádiz. Fra 1986 kunne Spania GP igjen avholdes her. Men i 1991 tapte banen kampen om å være vert for GP til den nye Circuit de Catalunya. Siden den gang har Spania Grand Prix blitt avholdt i Barcelona.




